Mexico 2011 - Eddy & Carine

Dag 19

Dag 19 – maandag 1 augustus 2011

Nu zullen de verhaaltjes op de blog een klein beetje beginnen verkleinen, aangezien we in onze laatste fase van de reis aangekomen zijn.

Vandaag proberen we toch nog het één en het ander te zien rond Playa del Carmen. Het is wel een heel verschil tussen de andere steden waar we al geweest zijn. Alles is hier louter gebaseerd op de uitstappen van de Amerikanen. Die komen aan met hun cruiseschepen in Cancun of Cozumel en doen dan altijd dezelfde uitstappen. Even rap van hier naar daar en vooruit, terug naar huis. Voor veel Amerikanen is een bezoekje hier zelfs een weekenduitstapje. Dat zie je ook, hoor, alles is hier geprijsd in US Dollar, niet meer in pesos. Je ziet het ook aan de prijzen als je iets eet of drinkt. Hier zijn de prijzen werkelijk maal twee of maal drie, onvoorstelbaar.

Deze voormiddag staat een bezoekje aan Tulum op het programma. Dat is ook een tempelcomplex maar door zijn unieke ligging (ligt op de kliffen) is dit werkelijk een trekpleister geworden. Voordat we vertrekken, tijdens het ontbijt, gaan de hemelsluizen en begint het verschrikkelijk te stortregenen. Dat ziet er dus niet goed uit. Maar … hier is dat dan zo, tegen dat we gedaan hebben met ons ontbijt, is de hemel al weer helemaal uitgeklaard. Perfect, maar we zullen toch maar onze regenvestjes meedoen.

De ruines van Tulum zijn heel mooi en heel goed onderhouden. Het is wel anderhalve kilometer wandelen van de parkeerplaats naar de site zelf. Als we bijna bij de ruines zijn, begint het weer te stortregenen. Gelukkig hebben we nu onze capes mee en kunnen wij rustig doorwandelen terwijl anderen moeten rennen om ergens onder te schuilen. Jammer dat je op de site zelf nergens meer op of af mag klimmen of wandelen. Je mag enkel de uitgestippelde paadjes volgen. Het is ondertussen weer heel warm geworden en wij zijn blij dat we bijna aan de parking zijn en dat we iets kunnen drinken en rustig inde schaduw zitten.

Na Tulum keren we terug richting Playa. We stoppen nog bij een dolfinarium waar we ook een kijkje willen gaan nemen. Wat kost dat kijkje ? Jaja, 149 US Dollar. Neen bedankt, dat is er toch iets over. We rijden dan maar terug naar Playa om wat te rusten en eens door de winkelstraat te wandelen waar we reeds een paar van de cadeautjes vinden. We zien vanavond wel voor de rest en als het niet kan, vinden we nog wel iets in Mexico.

Na een Italiaanse spaghetti kruipen we in ons bed.

Morgen terug naar Mexico.