Mexico 2011 - Eddy & Carine

Dag 18

Dag 18 – zondag 31 juli 2011

We vertrekken deze morgen naar de voorlaatste etappe, namelijk de kust aan de Golf van Mexico. We gaan na het ontbijt op weg richting Playa del Carmen. Dat is in totaal een goeie 390 km. We proberen nog enkele tussenstops te maken.

Eerst gaan we richting Izamal waar een befaamd klooster staat. Dit klooster is opgebouwd uit stenen van een piramide die de Spanjaarden afgebroken hebben tijdens hun kolonisatie van Mexico. Zo is dat hier veel gebeurd. Telkens een piramide afbreken en met dezelfde stenen dan een kerk of klooster bouwen. De vetzakken moesten persé hun geloof hier gaan opleggen door de mensen uit te moorden en ze te beroven van alles wat kostbaar was. En dan hangen ze nu nog de heilige uit. Verkoop de helft van het goud en zilver wat ze overal gestolen hebben en de hongersnood van de hele wereld is opgelost. Maar dat is enkel mijn mening, dit ter zake.

In het klooster in Izamal is de paus op bezoek geweest in 1993. Het hangt hier nog volop foto’s van die gebeurtenis. Het bankske waar hij op zijn knieën gezeten heeft, staat hier ook nog. Met hij, bedoel ik Popie Jopie (Karol Józef Wojty?a – Johannes Paulus II).

Ik heb nog geprobeerd van een foto te nemen in de sacristie die net een beetje openstond maar dat is me niet gelukt. We hebben wel het kleine museumpje daar bezocht met wat kleedjes en dergelijke. Man, moet dat geld kosten, al die kostuums.

Na Izamal was het de bedoeling om nog te passeren in Chitzen Itza en in Cóba.

Eerst naar Chitzen Itza. Dat is een 80 km rijden. Er is wel voldoende volk, want dat is wel het bekendste complex in heel Mexico.

Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.

Chichén Itzá ligt niet ver van de rand van de oude krater van Chichulub. Van deze beroemde krater, die gevormd is door de inslag die waarschijnlijk een eind maakte aan de dinosauriërs is aan het oppervlak niet veel te zien, behalve de cenotes, de ondergrondse poelen ,die in het klovenstelsel van de krater gevormd zijn.

Speciale akoestische fenomenen zoals de 'Quetzalecho' en het 'regendruppeleffect' zijn bestudeerd en gepubliceerd door de Belgische onderzoeker Nico F. Declercq.

Chichén Itzá bestaat onder andere uit:

· Nonnenklooster

· Tempel van de tafels

· El Caracol (het slakkenhuis)

· Graftombe van de hoge priester

· Patio van duizend kolommen

· Tempel van de krijgers

· El Castillo (het kasteel)

· Platform van Venus

· Adelaarsplatform

· Tzompantli

· Tempel van de Jaguars

Op 7 juli 2007 werd Chichén Itzá tot een van de zeven wereldwonderen gekozen.

Voilà zie, dat is een hele boterham, hé ?

Na Chitzén Itzá gaan we de cuota op richting Cancun met de bedoeling om dan af te slaan richting Cóba.

Het systeem van “péage” is hier niet helemaal hetzelfde zoals in bijvoorbeeld Frankrijk. Daar betaal je volgens het aantal kilometers die je gereden hebt. Hier is het niet zo, hier betaal je op voorhand de volle pot, of je nu die cuota tot het einde uitrijdt of als je de eerste afrit al neemt.

Aan het tolhuisje moet ik 233 pesos betalen, dat is omgerekend 15 €. Als ik dat goed uitreken is dat dus ongeveer 3 eurocent per kilometer. De afslag naar Cóba is maar 30 km. Dat vind ik een duur grapje om maar zoveel te rijden. De uitstap naar Cóba wordt dus geschrapt en we rijden heel het eind tot aan Cancun. Het is wel een hele saaie weg maar tot daar, hoor. We zijn nu tenminste al tot op 60 km genaderd van Playa del Carmen.

We rijden tot aan het hotel en omdat we al voor een paar verrassingen gestaan hebben omtrent de kamer vragen we eerst om de kamer te zien vooraleer we de bagage uithalen.

Oei, die kamer ziet er ook al niet veel soeps uit. Weer naar de receptie. Zijn er andere kamers beschikbaar, kunnen we eens een junior suite zien ? Ja, die staat ons wel aan. Dat lukt wel om hier twee nachten te slapen. Hoeveel moeten we opleggen ? Na een beetje heen en weer gepraat moeten we zelfs niets opleggen. We krijgen de upgrade gratis.

’s Avonds nog even een kort tripje in het stadje en we kruipen onder de wol, niet dat je hier wol nodig hebt hoor !

Hasta mañana.