Mexico 2011 - Eddy & Carine

Dag 16

Dag 16 – vrijdag 29 juli 2011

Deze voormiddag zijn we zoals gepland doorgereisd naar Merida, waar we 2 dagen zullen verblijven, hotel Ambassador.

We stoppen onderweg in 2 plaatsen, namelijk Kabah waar ruines te vinden zijn waar heel weinig toeristen naartoe komen en die natuurlijk een beetje minder spectaculair zijn en ook een stop in een oude hennephaciënda.

Om bij Kabah te komen moet je wel wat moeite doen, hoor. Je moet van de hoofdweg naar Merida af juist na Hekelchacan. Dat doen we dan ook. Wij rijden nu door “the middle of nowhere”, nergens en huis of andere activiteit te zien. Als we al meer dan een uur aan het rijden zijn, dan begin je je toch af te vragen: ben ik juist of waar komen we uit. Het is werkelijk een wegje waar één auto doorkan. Je komt geen enkel bord of andere aanwijzing tegen. En dan (na 1,5 uur rijden) kom je op een T-kruising uit. Wat nu: links of rechts ? Als we rechts gaan, dan rijden we steeds verder van Merida weg, dus kan niet goed zijn, dus maar links genomen. Je komt altijd wel ergens uit, hoor. No panic!

En inderdaad, na 20 minuten zien we een bord: “Kabah archeology site 500m”. Oef, dat hebben we toch gehaald.

Het is een veel kleinere site dan we al gezien hebben, maar daarvoor niet minder interessant. En wat meer is, we zijn er alleen. 37 pesos ingang en vooruit.

Zelfs op zo’n kleine ruïne ben je toch verwonderd door het vernuft van de bouwers in die tijd. Volgens mij hebben veel mensen hier het leven gelaten voordat dit alles er stond.

In een groot halfuurtje hebben we hier alles gezien, nu rap een watertje en een cola kopen, want het is vandaag weer boven de 40°.

We rijden verder naar een oude haciënda in Ochil. Deze is zo ongeveer grotendeels gerestaureerd. Er is ook een restaurant dus geen gebrek aan drank en spijs. Als we hier zo zitten voelen we ons een beetje zoals in de feuilletons van Zorro, want zo ziet dat er een beetje uit. Ze spelen hier ook die stijl van sfeermuziek. We bezoeken nog de oude hennepproductie en vooruit naar Merida.

Het is ondertussen al 19 uur geworden en we eten en drinken wat in het hotel.

En nu onze duiker in want morgen gaan we varen.

Groetjes.