Mexico 2011 - Eddy & Carine

Dag 15

Dag 15 – donderdag 28 juli 2011

Vandaag weer een reisdag van 5 à 6 uur voor de boeg. Gelukkig hebben we de dagen in Palenque niet te actief doorgebracht (buiten de wandeling aan de ruines, maar ja), dus zullen we dat eens rustig afmalen.

We moeten eerst rijden tot Champoton, een stad aan de kust, zo’n 250 km van Palenque. Afgezien van de vele werkzaamheden, waarbij je niet altijd duidelijk weet waar of op welke kant je moet rijden en de vele vrachtwagens met dubbele aanhangwagen, is dat goed verlopen. Op het laatste stukje voor Champoton stoppen we even langs de weg om eens de benen te strekken en een saffie te roken. We hebben ze net 5 seconden aangestoken of een zeer indringende geur dringt onze neusgaten binnen, miljaar, dat stinkt, wat is dat? Vaneigens, een tiental meter verder ligt daar een doodgereden hond te rotten. Sigaretje uit en terug in de auto, weg ermee.

Na Champoton is het nog een uurtje rijden naar Campeche, waar we vanavond overnachten. We vinden het hotel nogal vlotjes en checken in. Hopelijk is dit hotel nu eens wat beter dan deze die we de vorige dagen voorgeschoteld kregen.

Het begint al goed. De kamer is niet klaar. Hebben we er iets tegen dat we een kamer krijgen met een king-size bed in plaats van twee dubbele bedden ? Natuurlijk niet. Allée, kamer 437 wordt het. Het is echter een heel mooie kamer. We zijn namelijk in een junior suite beland. Groot en schoon, een propere badkamer en een frontaal zicht op de zee. Magnifiek.

Nu eerst eens een douchke nemen. Verdorie, geen handdoeken. Het bed is ook nog zonder kussens. Even een kuisvrouw aangesproken. No señor, camina no es limpia. Espera un momento. (Neen meneer, de kamer is nog niet proper. Wacht een momentje.) Weet je hoelang dat “momentje” geduurd heeft ? … 4 uur. We zijn ondertussen al gaan eten in het stadje, waarbij we als we de receptie gepasseerd zijn nog even ons ongenoegen geuit hebben. Maar bij de terugkomst was alles piekfijn in orde. Mexicaanse momentjes kunnen lang duren, hoor.

Morgen rijden we door naar Merida, waar we terug 2 nachten verblijven, want er is onderweg en in de buurt heel veel te bezoeken. We zullen goed moeten inplannen.

Hasta mañana.