Mexico 2011 - Eddy & Carine

Dag 12

Dag 12 – maandag 25 juli 2011

Vanmorgen zijn we er stilletjes van onder gemuisd. We verbleven normaal 2 nachten hier in het hotel in San Cristobal, maar … de façade ziet er mooi uit tot je een beetje verder gaat kijken. Ze hadden ons hier in een kamer van om 6 uur donker geparkeerd. Klein, rok muf, een vreselijke badkamer, super lawaaierig, … Ik was gisteren nochtans gaan vragen als ze geen andere kamer voor ons hadden, maar dat kon weer niet. Het was weer teveel moeite, zoals gewoonlijk. Als ze moeten werken, dan geven ze snel forfait.

Dus hebben we besloten om één dag vroeger af te reizen naar Palenque, daar is ook meer te zien. Een hotelletje vastgelegd via internet en wij op pad.

Het is een mooie rit in de bergen geworden met welgeteld 387 topes (verkeersremmers). Ik heb het nu een beetje gezien met dat slingeren en draaien (en de bulten) maar vanaf Palenque zijn we de bergen uit dus … no worries.

We zijn in de afzink nog gestopt bij een mooie waterval in de bergen (40 pesos ingang – hier vragen ze voor alles geld). Er was anders geen mens te zien. Dat is ook eens leuk.

Op 60 km van Palenque zijn we nog afgeslagen naar de watervallen van Aqua Azul. Dat zijn een serie watervallen. Ze zijn niet zo hoog (een tiental meter) maar wel heel erg breed. Zoals de naam zegt, is dit het “blauwe water”. Daarom wilden we zeker vandaag stoppen omdat het nu al een hele tijd niet geregend heeft. By the way, sedert de eerste twee dagen van de reis hebben we geen druppel regen meer gezien, we hebben dus geluk. Om verder te gaan: als het niet geregend heeft, zijn de watervallen van Agua Azul dus mooi blauw maar als het geregend heeft, is dit een bruine watermassa (Agua Bruno, dus). Er was veel volk maar ik heb toch mooie plaatjes kunnen schieten (verder geen andere gewonden).

Nu zitten we dus in Hotel Chablis. Dit is heel wat beter dan het andere hotel. Heel proper, mooie ruime kamer en een schone badkamer, valt heel goed mee dus.

Vanavond zijn we gaan eten in restaurant Maya Canada. We hebben beiden een biefstuk gegeten. Dat kwam van een koe die ze tussen een vijlstaak gekweekt hebben. Het was slechts 5mm dik. En dan vragen ze nog: goed gebakken of medium. Hoe kun je nu een schoenzool medium bakken, zeg me dat eens ? Maar het was toch lekker vlees. We vragen hier ook steeds wat mosterd bij. De mosterd hier smaakt … of cours naar mosterd … maar ook naar pickles. Heel lekker.

Salut en tot morgen.

mia.gryspeerdt@telenet.be