Mexico 2011 - Eddy & Carine

Dag 5

Dag 5 – maandag 18 juli 2011

Deze morgen zag het weer er goed uit. Lekker ontbijtje en op weg.

Eerst naar Monte Alban. Dat is een bekend ruïne-complex hier in de buurt. Het is schitterend onderhouden en er is bovendien niet te veel volk.

We denken ondertussen dat we bijna de enige Europeanen zijn die hier in Mexico rondlopen. We komen bijna geen toeristen tegen. Zero, nul, niks.

Na Monte Alban rijden we daar de vallei waar vanalles te zien is, als je stopt natuurlijk.

Erste naar Santa Maria del Tule, waar één van de grootste bomen ter wereld staat. En hij is inderdaad gigantisch. Omtrek van de stam= 55m. Da’s al redelijk vind ik.

Daarna zijn we doorgereden naar Mitla, waar we in de kleine straatjes weer onze weg zijn kwijtgeraakt. Maar… dan zie je nog eens iets anders. Even snel de auto aan de kant gesmeten want we zien een trouwpartij, mooi om te zien. Voorop lopen de mariachi’s (voor de fans van Antonio Banderas, er zaten geen geweren in hun gitaarvaliezen maar wel degelijk gitaren) en daarachter het trouwkoppel. Dan volgt de rest van de feestvierders. Mooi om te zien.

En terwijl we hier toch geparkeerd stonden, zag ik op de hoek een restaurantje. Jup, hier gaan we iets door ons strot duwen. Maar als we de boog van de ingang door waren … amai … een prachtige binnentuin met gezellige tafeltjes. We hebben hier “Parrillada Oaxena” gegeten. Que ? Wel, je krijgt een plateau met varkensvlees, rundvlees, vermassacreerde chorizo, pepers, ui en Oaxaanse kaas (dat zijn net als lange witte rekkers). Dat staat op een vuurtje en daarmee vul je je tortilla’s maar, hé (een mooie herinnering, niet, Franky en Isabelle ?). Het was enorm lekker.

Daarna terug naar het hotel gereden, een GSM gaan kopen (want we kunnen hier dus niet bellen naar België, GSM of kaart, I don’t know) en nog de stad gaan bezoeken. Het is hier ook feest. Het is de Guelaguetza, dat zijn volksfeesten de laatste twee maandagen van Juli. Wat een volk. Precies de Gentse feesten, maar dan in Oaxaca.

Vanavond weer heel lekker gegeten in een klassenrestaurant (Cathedral). Very classy …very pricy. Maar we zijn tenslotte op vakantie, hé. Als je dan op een fra….sorry… Euro moet kijken !?

Nu snel in onze duiker in want morgen trekken we verder. See you.