Mexico 2011 - Eddy & Carine

Dag 3

Dag 3 – zaterdag 16 juli 2011

Vanmorgen weeral om 5 uur wakker, maar geen probleem, we moeten toch vroeg weg.

Vandaag kwamen ze ons ophalen voor een privé-excursie naar de piramiden en nog andere zaken.

Om 8u30 was onze chauffeur/gids ter plaatse, zoals afgesproken. Eerst zijn we naar een zone in de stad gegaan genaamd “3 culturas”, drie culturen dus. Het gaat dus over 3 culturen te vinden op één plaats. Welke ? Mexicaans, katholiek (is dat ook een cultuur???) en Russisch. Ik ga jullie de uitleg daarvan besparen, hoor. Was wel interessant.

Daarna zijn we doorgereden naar Teotihuacan. Daar staan de grootste piramides van het Amerikaanse continent (niet in- maar gewoon continent). We hebben hier een goeie uitleg gehad over ontstaan, hoe en waarom en het verdwijnen ervan. De site is wel indrukwekkend. Je kan je niet voorstellen goed groot die spullementen zijn vanop een foto. Je moet het werkelijk gezien hebben.

Eerst hebben we de Piramide van de Maan beklommen. Dat was al een hele klus. Als je daarboven staat zie je pas hoe enorm groot dit complex is. En dan is er nog maar een deel zichtbaar! Wegens financiële tekorten kunnen ze de nog bedekte piramiden niet blootgraven.

Daarna doen we een wandeling over de “Weg des Doods”. Zo wordt de weg genoemd die het hele complex zo goed als in tweeen snijdt. We betreden de “Piramide van de Zon”. Een kolossaal geval.

Alles tezamen zijn we toch een goede 3 uur onderweg om alles te bestappen (met beklimmingen bij). Ondertussen heeft Carine al ongemakkelijke trillingen in haar knie. Deels van de inspanning maar ook deels van de angst te verbijten om die trappen van die piramiden op en af te gaan. Het zijn heel steile trappen met hoge treden. Niet van de poes.

Op de terugweg naar Mexico City zijn we nog gestopt bij het huis van de gids. Hij woont er voorlopig niet (woont in de stad) maar heeft daar nog een kleine cactusplantage. Hij kwam vandaag de cactusvruchten oppikken die zijn neef geplukt had. We hebben er een paar geproefd. Dat is erg lekker (smaakt een beetje naar Conférence-peer). We zijn even binnengegaan in zijn huisje. Leuk. Zo zie je eens iets anders dan de gewone dingen.

Daarna terug naar het hotel.

Wat opfrissen en naar een restaurantje in de Zona Rosa (dat is een wijk hier). Heel lekker gegeten. Ik had gebakken rundsvlees maar dan in een soort bouillon opgediend. Heel lekker. De desserts waren ook verrukkelijk.

En nu op tijd naar bed want morgen staat de eerste rijdag op het programma. We zullen wel wat moeite hebben om uit Mexico City te geraken aangezien het morgen autoloze zondag is, een dag hier bestemd voor de fietsers. Maar dat zien we morgen wel. Salut.