Mexico 2011 - Eddy & Carine

Eerste volle dag In Mexico City

Dag 2

Vandaag waren we al om 4 uur wakker (vanwege de jetlag natuurlijk) maar we zijn toch nog efkens in slaap gevallen tot 6 uur.

Lekker douchke en daarna ontbijt. Veel keuze, geen probleem, maar wat die Mexicanen van ‘s morgens al in hun kop duwen … ongelooflijk!

We gaan vandaag een stuk van de stad proberen te verkennen.

Ha ja, vergeten te zeggen: gisteren zijn we uit België vertrokken met regen en 16°. Hoe was het weer bij aankomst in Mexico gisteren ? … Regen en 16°. We moeten daarvoor 9440 km vliegen om in ’t zelfde kutweer terecht te komen. Maar het zal wel beteren.

Vanmorgen was het nog wat frisjes. We zijn om 8u30 vertrokken richting historisch centrum. Een schone wandeling door het Almeda-park tot op de Zocalo (zo heten in Mexico alle marktpleinen). Hier is het wel het 2de grootste ter wereld.

Ondertussen even binnengewipt i n het oude postgebouw. Gewoonweg schitterend. Dan naar het Palacio de Bellas Artes (schone kunsten in ’t Vlaams). Hier zijn ze aan het restaureren maar mooi gebouw. Natuurlijk op tijd eens op een bankje of een muurtje rusten. Niet overdrijven hier, hoor, want je voelt hier wel dat je op 2200m hoogte zit. Geen zotte toeren, dus (ook niet in de kappe, voor de kurieuzeneuzen).

Dan zijn we de kathedraal gaan bezoeken, een prachtig gebouw en binnenin valt uw mond open. Vooral het eerste altaar en het orgel, onvoorstelbaar. Heel het gebouw is wel aan het verzakken en dat zie je goed, scheef naar links, scheef naar rechts. Het gaat alle richtingen uit. Deze kathedraal is indertijd op een moeras gebouw, vandaar.

Ik had op de Zocalo al een gebouw gezien met bovenaan een tent op. We zijn even gaan neuzen en hebben dat daar aan een ventje gevraagd. Het bleek een bar te zijn. En ge kent ons, hé, altijd dorst, dus was het tijd voor een drankje (2 cola’s wel te verstaan … nog geen pint gedronken hier … voorlopig). Jehebt een prachtig zicht op de kathedraal en het plein.

Ondertussen begint het toch al wat warmer te worden. In de namiddag verwachten ze hier altijd regen dus springen we nu maar op de Turibus. Daarmee kun je een route rijden tussen alle bezienswaardigheden en kan je er op en er af wanneer je maar wil (amai, ik ken andere vrouwen…).

Onze eerste stop was het Antropologisch Museum, waar je een idee krijgt van de verschillende culturen die Mexico “gemaakt” hebben. Je hebt Tolteken, Azteken, Maya’s (nee, niet de bij …) en doe zo maar verder. Deze beschavingen stonden toentertijd al heel wat verder dan langs ons kanten precies. Ze deden zelfs al hersenoperaties (voor sommigen zou dat niet nodig zijn wegens te weinig materiaal aan de binnenkant). Ongelooflijk.

Buiten het museum waren de Voladores aan het werk. Ik post daar later nog wel foto’s van. Dat zijn 5 mannen die op een paal van een goeie 25m hoog kruipen. Boven is een vierkant kaderwerk geïnstalleerd. Eén mannetje blijft in het midden zitten. Ze doen die kader draaien en dan komen de 4 anderen met hun hoofd naar beneden zwieren. In een dertigtal omwentelingen zijn ze dan beneden. Brrr, da’s voor de durvers, zulle!

Dan nog even door het Chapultepec-park gewandeld, terug de Turibus op en naar het hotel. Ondertussen heeft het manneke met de hamer al goed op onze kop geklopt precies. We moeten duidelijk nog aan het uurverschil wennen.

Nu de eerste Corona naar binnen gewerkt. Smaakte voortreffelijk.

Nu even uitrusten. Vanavond gaan we naar een restaurant eten waar ze geitenbout klaarmaken, gefrituurde glasaaltjes en geroosterd gordeldier. We zien wel wat we daarvan binnenkieperen.

Hasta luego.

Mia Gryspeerdt

hoi ik ben nu al jaloers op jullie wat er weer al te lezen en te bezien valt maar gistern hebben we ook meer dan 20° had ze maarja vandaag en de rest van de komende dagen veeel regen en koude we gaan naar de herfst!!!!
geniet van jullie reis en vergeet die eerste dag verder in Gullegem geen noemenswaardig nieuws groetjes Mia &Didier

karlien

Hoi al zo druk van de eerste dag. Ik ben blij jullie te kunnen volgen.Nu 11u20 en zo ver van Mexico en jullie kunnen volgen waw

Isabelle ('t Stampkot)

Hey ! Prachtig van dat allemaal te zien en mee te kunnen genieten van jullie mooie reis ! Genieten jullie maar verder, wij zijn ook begonnen aan ons laatste weekend werken !! grtjs isabelle

Brigitte Meuwes (Mmode Gullegem)

Hallo,

Wat een mooie reis, met veel afwisseling erin (bergen, binnenland, strand) en je hebt waarschijnlijk nog veel anderen mooie dingen in het vooruitzicht. Geniet er nog van en een goeie thuiskomst!! Brigitte (Mmode)